Turistika

S Rakšou v Nízkých Tatrách

Každá krajina na pěšího poutníka nějak zapůsobí. Teď po dokončení okruhu jsem zkusil vybrat a seřadit 6 nejsilnějších dojmů. Odkazy vedou do příslušné externí galerie, kde se dá fotka najít a zvětšit.

Brzy po pořízení prvního psa jsem nečekaně zjistil, že každodenní vycházky do nejbližší přírody mě baví víc, než hokej se starými pány po středočeských stadionech. Hokej byl sice ten nejlepší sport, co jsem kdy provozoval (a měl jsem s ním začít dříve), ale pravidelné sledování ladného vlčího pohybu a přirozeného chování v přírodě na dlouhých vycházkách mě zcela vytížilo.

A dostavilo se i jedno nečekané překvapení. Po pár měsících rutiny dvou vycházek denně mi zcela zmizely pravidelné problémy s bolestmi zad, poškozených z celoživotního amatérského sportování.

Ukázalo se, že vlčáci nejraději prozkoumávají nové cesty, takže jsme jejich zásobu v okolí brzy vyčerpali. I vzpomněl jsem si na jednu starší zprávu, že na Šumavě vznikla tak zvaná Nouzová nocoviště na hřebeni. Tak proč je nevyzkoušet? Vyzkoušeli jsme je a bylo rozhodnuto, že v tom chození po horách s vlčáky budu pokračovat.

Teprve po třech letech (a Nízkých Tatrách s Rakšou) mě napadlo prodlužovat Šumavu oběma směry. Pohraniční hvozd jsem začal obcházet s Rakšou, pak se připojil její syn Mitra (3. až 8. výprava) a zbylé výpravy jsem dokončil jen s Mitrou.

Je to pro mne i takový návrat do mládí, kdy jsme chodívali do hor, ale pak s dětmi a kariérou už na to nezbýval čas.

6. Ukázková melancholie krušnohorských Sudet. Starý ovocný strom a nouzová panelka.

5. Česká kanada na jižním okraji Vysočiny - ostrůvky balvanů a křivých stromů uprostřed luk a polí, jakoby sesazené zahradníkem.

4. Vybarvená krajina od Broumovských stěn přes údolí Metuje až po Sněžku.

3. Chodsko (od Chodské lhoty po Tanaberk) na severním konci Šumavy. Na udržované krajině i vesnicích je vidět, že tady se po válce neměnilo obyvatelstvo.


2. Jablonné nad Orlicí má okolí jak z reklamy na českou krajinu.


1. Horní Svratka - východní okraj Žďárských vrchů, od Svratky po Poličku. Asi nejhezčí krajina, kterou jsem prošel.

Vlk domácí

Rakša bývala vždycky rozlítaná :-)

Vlčáci jednou větou

Po 16 letech soužití s československými vlčáky bych je popsal jako odolné a vytrvalé psy s takovou dávkou vlčí krve, že si můžete každý den užívat ladný vlčí pohyb - tak odlišný od toho psího - a současně je vychovat k běžnému životu mezi lidmi i bez náhubku a obojku. (Vlevo otec Mitry s Rakšou těsně po splnění plánu chovatelky.)

Výchova československých vlčáků

Výchova je díky jejich vyšší inteligenci snažší než u ostatních psů. Pokud ovšem na ně má majitel dost času v prvním roce života a je schopen po nich chtít málo, ale důsledně. Co je „málo“? Stačí přivolání a chůze u nohy na volno. Je bohužel dost lidí, kteří toho nejsou schopni, a potom - při vlčí inteligenci, síle a obratnosti jejich psů - bývá problém. (Rakša po třídenní výpravě v České Kubici.)

VID_20190606_073904.mp4

Tohle jsou ty chvíle, kvůli kterým chodím s „vlky“ do hor.

Českoslovenští vlčáci se chovají jinak ve známém domácím revíru a jinak na výpravě v cizí krajině. V obou případech sice používají svůj typický ladný klus, kterým jsou schopni cestovat desítky kilometrů bez zastavení, ale jinak se chovají jako by byli ve dvou různých režimech.

Doma sledují všechny změny a pozorně je zkoumají - každá změna může být nebezpečná. Zato v cizině neřeší detaily, všemi smysly sledují cestu a současně polohu zbytku smečky. A stále musí být vepředu, jako by věděli, že lidské smysly jsou pro průzkum dost chabé.

Jak jsem to dělal se psím žrádlem na výpravách? Doma je krmím jednou denně převážně syrovým masem. Na výpravy jsem si bral na první den zmražený kus masa, které jsem jim vydal hned po opuštění civilisace. Na poslední den jsem nebral nic, večeřeli po návratu doma. Při vícedenních výpravách jsem na každý další den nasáčkoval granule.

Vlk domácí

Název „vlčák“ je matoucí, běžně se tak říká německým ovčákům. Přesnější název by byl „vlk domácí“. Je to dnes maximum vlka, jaké si může skoro každý pořídit a vychovat.

Více o plemeni: Jak se žije s vlčími geny.


Oba vlčáky nám vymyslela ing. Hana Kaufmanová, majitelka chovatelské stanice Od Úhoště

Historie

Rotunda Svatého kříže ze 12. století na Starém městě Pražském

Jak to, že jsme se udrželi - jako jediný slovanský národ - tak daleko na západě v německém moři?

Jeden z důvodů mohl být právě pohraniční hvozd. V době, kdy si bezohlední Přemyslovci podmanili celou českou kotlinu, byly pohraniční hory neobydlené, porostlé původním pralesem. Včetně Vysočiny, která Čechy ještě ve 13. století uchránila před mongolským nájezdem. Dostali se jen k Olomouci. Jejich statisícová stáda válečných koní by se v horských lesích těžko uživila.

Pohraničním hvozdem navíc vedlo jenom několik málo prošlapaných stezek, které se v případě napadení země daly snadno zatarasit pokácením stromů. Což naši předkové opravdu několikrát využili.

Chtěl jsem si tu přirozenou ochranu českého království prohlídnout zblízka.

Česko-německá hranice v roce 1938. V tom roce nám „spojenci“ Anglie i Francie poručily vydat svou přirozenou horskou ochranu Německu.

Ještě ke konci První republiky jsme usilovně budovali především na pohraničních horách betonová opevnění. Nakonec jich bylo několik tisíc a běžně jsem je na výpravách potkával.

Železnice

Jak jezdit do českých hor, když začátek a konec výpravy jsou desítky kilometrů daleko od sebe? No přece vlakem! Díky průmyslové revoluci devatenáctého století, máme v Čechách koleje na každém kroku. Bylo by dobré si toto české „rodinné stříbro“ podržet.

Všech 21 výprav nám tak obsloužila železnice. Což představuje 42 cest paprskovitě se rozbíhajících ze Středních Čech do hor, a jen vyjímečně bez přesedání. Na mapě výprav najdete všechny okrajové body na nádražích. Jediná vyjímka je u Domažlic, kde jsem přijal nabídku přátel na dva převozy od domažlického nádraží.

Psům vlak vyhovuje mnohem víc, než auto. Bývají v něm natolik v pohodě, že klidně komunikují se sirénama sanitek stejně jako doma.

2022 M vyje ve vlaku PXL_20221017_151317124~2.mp4

Učinil jsem přitom zajímavou zkušenost se psími náhubky. Ve vlacích jsou povinné, tak jsem se zpočátku ptal průvodčích, zda ho můžu sundat. Z jejich opatrných odpovědí jsem usoudil, že oni to nesmějí povolit, ale jinak nejsou proti. Tak jsem už pak na všech cestách doržoval postup, kdy psi dostali náhubky při nastoupení do vlaku a sundal jsem jim je ihned po kontrole jízdenek. Nejprve jsem se samozřejmě optal nejbližších spolucestujících. Pravidelně procházející průvodčí už pak v naprosté většině nikdy nic nekomentovali. Jen jednou jeden starší průvodčí na šumavské lokálce přikázal náhubky vrátit. Tato vyjímka byla pak hned dvakrát kompenzována v jiných vlacích, kdy průvodčí sama přikázala ty náhubky sundat, že to je blbost u takto evidentně vyrovnaných psů.

Inu, jsme v Čechách a tento zvyk přiměřeně změkčovat tvrdost předpisů mám rád.

Plánování

Základním nástrojem byly pro mne mapy.cz: 

Mapa⬀ hlavních evropských rozvodí, byla další důležitou pomůckou při plánování cest. Hlavně na Vysočině by se mi jinak těžko rozhodovalo.

Největší vliv na vedení cest mělo rozvodí na severu. Jednak mne inspirovalo k napojení Krkonoš přímo na jizerský Smrk, jednak mne přivedlo k následování rozvodí po Ještědském hřbetu.

Pro jedinou větší odchylku od rozvodí jsem se rozhodl na Třeboňsku. Když jsem si všiml, jak poplašeně reagovali Rakušáci na mé dva vlky, tak jsem cesty Rakouskem minimalisoval.

Mapa německého záboru českého pohraničí v roce 1938. Při plánování jsem tuto mapu použil jen při rozhodnutí vynechat krátkou cestu „německou“ krajinou z Poličky do Svitav. Mnohem víc mi pomáhala v pochopení vzhledu krajiny, kterou jsem procházel. Ještě 80 let po výměně obyvatelstva jsou hranice Sudet často poznat.

Typický nocleh pod přístřeškem na stole. Kvalitní a lehká nafukovačka je základ dobrého spaní.